تکنولوژی 5G تکنولوژی 5G

این روز‌ها به حجم خبر‌های مربوط به نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا اینترنت 5G تا حد زیادی افزوده شده است؛ فاز اول اینترنت نسل پنج تا سال آینده در برخی از کشور‌ها عملیاتی می‌شود و قرار است سرعت اینترنت ۱۰ تا ۲۰ برابری را برای کاربران به ارمغان بیاورد. اما چگونه می‌توان ماهیت این فناوری را توضیح داد؟ سرعت اینترنت 5G چقدر است؟ کدام گوشی اینترنت ۵ G. دارد؟ آیا برای بهره‌گیری از اینترنت نسل پنجم به گوشی‌های جدید نیاز داریم؟ و در نهایت چنین فناوری نوینی به مناطق دوردست هم راه پیدا می‌کند؟

اینترنت 5G دقیقا چیست؟
نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)، استاندارد‌های پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود. این نسل جدید، سرعت دانلود و آپلود بیشتر و ارتباطات باثبات‌تری را به ارمغان می‌آورد. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که در اینترنت5G در مقایسه با نسل چهارم، در هر ناحیه گجت‌های بیشتری می‌توانند به اینترنت موبایل وصل شوند و از سرعت بالاتری بهره ببرند.

این فناوری نوین انجام چه کار‌هایی را امکان‌پذیر می‌کند؟
یکی از کارشناسان حوزه فناوری در این رابطه می‌گوید: «هر کاری که حالا با گوشی‌ها و گجت‌های خود انجام می‌دهیم، به لطف اینترنت 5G می‌توانیم آن‌ها را سریع‌تر و بهتر انجام دهیم.» او در ادامه می‌گوید: «به‌عنوان مثال می‌توانیم به بهره‌گیری گسترده از عینک‌های هوشمند مبتنی بر واقعیت افزوده، گجت‌های مربوط به واقعیت مجازی، ویدیو‌هایی با کیفیت بسیار بالاتر و اینترنت اشیاء که می‌تواند شهر‌ها را هوشمندتر کند، اشاره کنیم. نکته‌ی هیجان‌انگیز در مورد این تکنولوژی، امکان‌پذیر شدن قابلیت‌هایی است که هنوز به فکر ما هم خطور نکرده است.»

حضور انبوهی از پهپاد‌ها را تصور کنید که برای مأموریت‌های نجات به کار گرفته می‌شوند، یا انبوهی از اتومبیل‌های خودران که برای ارتباط با یکدیگر و بررسی لحظه‌به‌لحظه ترافیک و وضعیت خیابان‌ها به اینترنت بسیار پرسرعتی نیاز خواهند داشت؛ اینترنت 5G در عملیاتی شدن این ایده‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت.

اگر بخواهیم به کاربرد‌های معمولی‌تر بپردازیم، می‌توانیم به گیمر‌های موبایلی اشاره کنیم که با استفاده از این فناوری، خیلی راحت‌تر می‌توانند از بازی‌های گرافیک بالای آنلاین بهره ببرند. استریم ویدیو در موبایل‌ها به کار راحت‌تری بدل می‌شود و کاربران بدون هیچ مشکل و دردسری می‌توانند ویدیو‌های ۴ K. یا حتی با کیفیت بالاتر را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند. در هر صورت می‌توان گفت که نسل پنجم شبکه تلفن همراه در انواع و اقسام زمینه‌ها، کاربرد‌های متنوعی خواهد داشت.

آیا تفاوت محسوسی نسبت به اینترنت 4G دارد؟
بله، این یک تکنولوژی کاملا جدید است، اما احتمالا در ابتدای امر شاهد سرعت زیادی نخواهیم بود، زیرا شرکت‌های مخابراتی احتمالا در ابتدا از این فناوری برای افزایش ظرفیت شبکه‌های 4G استفاده خواهند کرد. سرعت نهایی، بستگی به این دارد که به کدام‌یک از طیف‌های باند وصل شده باشید و این که شرکت مخابراتی موردنظر چقدر بر روی نصب دکل‌ها و فرستنده‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده باشد.

 

سرویس 5G چیست و کی در ایران راه‌اندازی می‌شود؟


چقدر سریع خواهد بود؟
در حال حاضر، میانگین سرعت اینترنت 4G حدود ۴۵ مگابیت بر ثانیه است، اما شرکت‌ها همچنان امیدوارند که سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه را عملی کنند. شرکت کوالکام اعلام کرده که در دنیای واقعی، می‌توانیم از اینترنت 5G انتظار ارائه‌ی ۱۰ یا ۲۰ برابر سرعت بیشتر را داشته باشیم. این سرعت مربوط به شبکه‌های 5Gاست که در کنار شبکه‌های 4G فعلی ساخته و عملیاتی خواهد شد. شبکه‌های 5G تکی که از فرکانس‌های بسیار بالا بهره می‌برند، به‌راحتی می‌توانند سرعت بالای یک گیگابیت بر ثانیه را عملی کنند. البته این شبکه‌ها حداقل چند سال دیگر ارائه می‌شوند.

چه زمانی ایران ارائه می‌شود؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش با انتشار توییتی از پوشش ۶۶ درصدی اینترنت 3G و 4G در روستا‌ها و تمامی شهر‌ها خبر داد و اعلام کرد اینترنت 5G نیز در سال جدید ارائه خواهد شد. وی توسعه‌ی IOT و اینترنت 5G را از اهداف جدیدی دانست که علی‌رغم وجود تحریم‌ها برای توسعه‌ی آن تلاش خواهد شد.

ارائه‌ی اینترنت 5G می‌تواند تحول بزرگی را در ارتباطات و توسعه‌ی کسب‌وکار‌ها فراهم کند و طبق گفته‌ی وزیر ارتباطات در سال جدید در ایران نیز ارائه خواهد شد. وی در توییت خود نوشت:

«پیش به‌سوی 5G» هدفی است که در کنار توسعه‌ی IOT برای سال ۹۸ در نظر داریم. هم‌اکنون، تمامی شهر‌ها و بیش‌از ۶۶ درصد روستا‌ها دارای پوشش ۳G/۴G هستند که در سال‌آینده باوجود مانع بودن تحریم‌ها، تلاش بیشتری برای گسترش #دسترسی‌همگانی انجام خواهیم داد. نسل جدید ارتباطات منتظر ماست!


آیا باید یک گوشی جدید بخریم؟
متأسفانه جواب این سوال مثبت است. زمانی که در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ فاز ابتدایی فناوری 4G عملیاتی شد، قبل از گسترده شدن این فناوری، گوشی‌های زیادی عرضه شدند که با این فناوری سازگار بودند، اما کاربران آن‌ها در بسیاری از مکان‌ها نمی‌توانستند از این اینترنت بهره ببرند. به همین خاطر این افراد احساس می‌کردند که پول اضافه‌ای را برای یک فناوری نه‌چندان کاربردی پرداخت کرده‌اند.

به همین خاطر، این بار شرکت‌های سازنده احتمالا این بار مرتکب این اشتباه نخواهند شد و تعداد زیادی از گجت‌های سازگار با فناوری 5G را در انتهای سال ۲۰۱۹ عرضه می‌کنند، زمانی که زیرساخت‌های مربوط به آن در کشور‌های زیادی عملیاتی شده باشد. این گوشی‌ها می‌توانند بدون هیچ دردسری از شبکه‌های 4G و 5G بهره ببرند.

منبع : فرارو